D'acord amb els darrers estudis realitzats per Marc Belzunces i presentats a través del Cercle d'Estudis Sobiranistes, hi ha entre 400.000 i 500.000 persones que votarien SÍ en un referèndum d'independència però que a les darreres eleccions al Parlament de Catalunya no van anar a votar. L'entrada d'aquests vots al Parlament representaria una alteració notable de la correlació de forces, que es decantaria clarament en favor de l'independentisme. Dit d'una altra manera, el manteniment d'aquest patró de conducta electoral comporta el risc que el front unionista guanyi representació al Parlament. Per tant, qualsevol plantejament independentista hauria de vetllar per aconseguir que aquesta part de la ciutadania quedés representada al Parlament de Catalunya.
Tots els partits tenen com a objectiu mobilitzar els abstencionistes, però a les darreres eleccions aquest objectiu no es va acomplir. Al contrari: es van assolir xifres rècord. Nous partits amb nous programes i nous lideratges poden mobilitzar una part d'aquest electorat, però al marge de l'èxit conjuntural que puguin obtenir, l'anàlisi dels motius del comportament abstencionista és la millor garantia. Podem identificar-ne diversos:
Desconfiança en els candidats
Desconfiança en les cúpules dels partits
Desconfiança en l'ús del vot per formar majories
Desconfiança per l'apoltronament
Desconfiança per les decisions polítiques que es prendran mentre no arribi la independència (massa de dretes o massa d'esquerres)
Desconfiança general per desconeixement de les persones que ocuparan els escons
D'acord amb aquests elements, cal dissenyar la millor resposta possible als problemes detectats. Les noves formacions que es puguin presentar seran solucions parcials (amb un grau d'èxit que desconeixem encara, però parcials). Aquestes formacions també seran preses en consideració d'acord amb els sis punts de desconfiança esmentats. El millor disseny passa per respondre, alhora, els sis punts esmentats
Tots els partits tenen com a objectiu mobilitzar els abstencionistes, però a les darreres eleccions aquest objectiu no es va acomplir. Al contrari: es van assolir xifres rècord. Nous partits amb nous programes i nous lideratges poden mobilitzar una part d'aquest electorat, però al marge de l'èxit conjuntural que puguin obtenir, l'anàlisi dels motius del comportament abstencionista és la millor garantia. Podem identificar-ne diversos:
Desconfiança en els candidats
Desconfiança en les cúpules dels partits
Desconfiança en l'ús del vot per formar majories
Desconfiança per l'apoltronament
Desconfiança per les decisions polítiques que es prendran mentre no arribi la independència (massa de dretes o massa d'esquerres)
Desconfiança general per desconeixement de les persones que ocuparan els escons
D'acord amb aquests elements, cal dissenyar la millor resposta possible als problemes detectats. Les noves formacions que es puguin presentar seran solucions parcials (amb un grau d'èxit que desconeixem encara, però parcials). Aquestes formacions també seran preses en consideració d'acord amb els sis punts de desconfiança esmentats. El millor disseny passa per respondre, alhora, els sis punts esmentats
No comments:
Post a Comment